Coraz częściej stosowane gazy CNG i LNG do napędu samochodów użytkowych to już powoli codzienność, koszt użytkowania takiego pojazdu jest znacznie niższy w porównaniu z silnikiem benzynowym czy nawet nowoczesnym dieslem.
Poniżej kilka uwag technicznych dotyczących technologii CNG i LNG.
Korzyści jakie niesie z sobą stosowanie do napędu takich pojazdów gazów sprężonych czy ciekłych typu CNG i LNG niosą z sobą pewne różnice w pracy silników normalnie przecież przystosowanych do zasilania olejem napędowym, a zatem konieczne będzie stosowanie specjalnych olejów silnikowych w celu prawidłowej i długotrwałej eksploatacji silników.
Niektóre cechy gazów CNG i LNG maja bezpośredni wpływ na pracę silnika:
Zatem warunki panujące w silniku spalinowym zasilanym gazem i produkty spalania będą odbiegały od typowych warunków podczas pracy oleju w silniku wysokoprężnym.
Silnik spalinowy pracujący na mieszance gazów CNG czy LNG - czyli przede wszystkim metanu i powietrza jest dość tolerancyjny i może pracować przy zasilaniu mieszanką o szerokim zakresie nadmiaru powietrza. Odbija się to przede wszystkim na zmniejszonej emisji spalin, ale także ma zasadniczy wpływ na wzrost temperatury spalania. Niekorzystny jest także efekt braku chłodzenia zaworów ssących mieszanką gazowo powietrzną.
Olej silnikowy podczas pracy w silniku zasilanym gazem jest zatem narażony na:
Kontakt gazów spalinowych i niespalonego gazu z olejem silnikowym może powodować niepożądane zmiany właściwości fizykochemicznych oleju. Kontakt taki skutkuje powstawaniem kwaśnych substancji przyspieszających korozję elementów silnika, a szczególnie panewek czopów głównych i korbowych.
Skład chemiczny oleju silnikowego musi zatem uwzględniać wszystkie te czynniki, a także takie dodatkowe parametry jak:
Należy zawsze pamiętać, iż zastosowanie nietypowego paliwa i konstrukcja silnika wymaga specjalnego oleju do silników CNG. To z tych właśnie powodów powstają specyficzne wymagania producentów silników. Inne w związku z powyższym będą oleje do silników zasilanych benzynami, inne do silników ZS zasilanymi olejem napędowym, a całkowicie inne do silników zasilanych niekonwencjonalnymi paliwami jakimi są gazy CNG i LNG.